Powrót


Papieska Intencja Apostolstwa Modlitwy – Marzec 2023

Papieska Intencja Apostolstwa Modlitwy – Luty 2023.

Nadużycia mogą dotyczyć wielu sfer naszego życia. Bolesne zawsze jest to, że nadużyte jest wtedy zaufanie, które wykorzystane w złym celu robi ogromną krzywdę i zadaje wielkie cierpienie drugiemu człowiekowi. Papież prosi by szczególnie modlić sie za tych, którzy zostali zranieni we wspólnocie Kościoła. Prośmy, aby te osoby zostały uzdrowione w Kościele mocą Bożej łaski i mocą miłości Jezusa Chrystusa. 

Jak nas uczy Katechizm: Zbawienie pochodzi od samego Boga, ale życie wiary otrzymujemy za pośrednictwem Kościoła, więc jest on naszą Matką, która uczy nas języka wiary, abyśmy mogli wiarę rozumieć i nią żyć, otwierając tak nasze człowieczeństwo na zbawcze działanie samego Boga.

Jak to bywa w rodzinach, również w wielkiej Rodzinie Kościoła są osoby dobre – żyjące miłością do Boga i bliźniego, ale są także ludzie niedojrzali w miłości, nieodpowiedzialni, dominujący, karierowicze, różni idole wykorzystujący swą władzę, pozycję, podstęp do nękania innych, aby ugruntować się przez to jeszcze bardziej w swoich egoizmach przez ciężkie grzechy zdrady miłości Boga i bliźniego.

Świadomość tajemnicy zła obecnego w członkach wspólnoty kościelnej jest obecna od samego początku. Pan Jezus powoływał nie tyle nieskazitelnych herosów, ale ludzi słabych i grzesznych, aby się nawracali z niewoli grzechów i stawali się osobami wolnymi, mądrymi, uczciwymi, zdolnymi do prawdziwej miłości. Ewangelia ukazuje nam dramaty uczniów, ich małostkowość, zapieranie się Mistrza, a nawet tragiczną zdradę. W kościołach świadkami tych osobistych upadków są konfesjonały, w których może dokonać się sakrament pojednania grzesznika z Bogiem i bliźnimi.

Nawrócenie z grzechów jest czasem długim procesem, w którym pomocne mogą być nawet kary wymierzane przez sprawiedliwe wyroki cywilne, gdyż zatwardziałym egoistom daleko jest do zmiany, do uczciwego życia w miłości. Wyrządzone przez nich zło dotyka nierzadko zupełnie bezbronne osoby, m.in. zniedołężniałych starców, ubogich, niezaradnych, młodzież, dzieci, niemowlęta, a także nienarodzonych. Skala krzywd nie kończy się przy tym na upokorzeniach, wykorzystywaniu, wykluczeniu, uprzedmiotawianiu, ale również dotyczy uśmiercania, choćby przez wojny, eutanazję czy aborcję.

Ci, którzy przeżyli te dramaty braku miłości ze strony ludzi Kościoła, mogą mieć wielką trudność w uleczeniu ran i w zaufaniu do osób Kościoła w ogóle, do osób, które powinny ich chronić. Dlatego papież Franciszek zaprasza nas do gorliwej modlitwy, aby ofiary mogły odnaleźć w Kościele to co Boże, święte. Dzięki temu stopniowo będą mogły dotknąć osobiście tajemnicy Krzyża Pana Jezusa, a doświadczając miłości od Ducha Świętego, będą mogły przebaczyć winowajcom, bez popadania w żądzę odwetu i nienawiść – nie negując przy tym sprawiedliwości względem oprawców i przestępców, którzy mogą przez pokutę nawrócić się i zadość uczynić za wyrządzone zło.

/ampolska/

 

400 lat franciszkanów

 400 lat franciszkanów
w Osiecznej

Franciszkanów - reformatów sprowadzono do Osiecznej 1622 roku. Stało się to dzięki staraniom Adama Olbrachta Przyjemskiego, wielkiego oboźnego koronnego, senatora i późniejszego kasztelana gnieźnieńskiego. Tym aktem fundator wypełnił zobowiązanie testamentalne swej pierwszej małżonki Zofii z Przymułtowic Przyjemskiej. Uroczyste wprowadzenie braci odbyło się 14 sierpnia. Była to pierwsza fundacja reformatów w Wielkopolsce.

800 lat zakonu

1W 1209 roku św. Franciszek z Asyżu założył nowy zakon w Kościele. Siebie i swoich towarzyszy nazywał braćmi mniejszymi (łac. fratres minores) - chciał przez to podkreślić, że ich życie ma polegać nie na wywyższaniu się, ale na świadomym wyborze małości (łac. minoritas), uniżoności.

2Do takiej postawy zachęcał Chrystus w Ewangelii, a Franciszek nakazał w regule praktykować życie w ubóstwie i uniżeniu. Pierwszych zakonników nazywano Pokutnikami z Asyżu, dopiero później przyjęła się nazwa franciszkanie (od imienia św. Franciszka). Do XV wieku istniał jeden zakon franciszkański.

3W wyniku uwarunkowań na tle kulturowym, historycznym, geograficznym oraz na skutek różnic w praktycznym stosowaniu reguły, w XV i XVI w. wyłoniły się istniejące do dzisiaj trzy niezależne zakony franciszkańskie: Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych, Zakon Braci Mniejszych i Zakon Braci Mniejszych Kapucynów.

800 lat zakonu