Powrót

Wielki Piątek

Sanktuarium w Osiecznej

W Wielki Piątek 29 marca 2024r. w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej (kościół klasztorny)
- o 7.00 – Jutrznia odmawiana z wiernymi w kościele (będą przygotowane teksty) i Droga Krzyżowa (nie ma Mszy świętej)

- od 7.00 – 18.00 - Adoracja Najświętszego Sakramentu w Ciemnicy

- o 17.45 - rozpoczęcie Nowenny przed świętem Bożego Miłosierdzia 

- o 18.00 - Droga Krzyżowa

- o 18.30 – Liturgia ku czci Męki Pańskiej, przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego, adoracja do 21.00

Ofiary składane do skarbonki przy adoracji Krzyża świętego przeznaczone są na utrzymanie Sanktuariów w Ziemi Świętej.

W Wielki Piątek obowiązuje post ścisły (jakościowy i ilościowy), czyli post od potraw mięsnych  oraz można spożyć trzy posiłki, w tym tylko jeden do syta. Od tego postu nie ma dyspensy.


W kościele parafialny w Osiecznej:
5.00 – Droga Krzyżowa z kościoła parafialnego ulicami miasta do kościoła klasztornego
15.00 – Droga Krzyżowa w kościele
15.30 – Adoracja w „Ciemnicy”
17.30 – Gorzkie Żale

18.00 - Liturgia ku czci Męki Pańskiej, przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego, adoracja do 21.00

WIELKI PIĄTEK to DZIEŃ KRZYŻA ŚWIĘTEGO. Po południu odprawiana jest niepowtarzalna wielkopiątkowa LITURGIA MĘKI  PAŃSKIEJ. Celebrans i asysta wchodzą w ciszy. Przed ołtarzem przez chwilę leżą krzyżem, a po modlitwie wstępnej czytane jest proroctwo o Cierpiącym Słudze Jahwe i fragment Listu do Hebrajczyków. Następnie czyta się lub śpiewa, zwykle z podziałem na role, opis Męki Pańskiej według św. Jana.
Po homilii w bardzo uroczystej MODLITWIE WSTAWIENNICZEJ  Kościół poleca Bogu siebie i cały świat, wyrażając w ten sposób pragnienie samego Chrystusa: aby wszyscy byli zbawieni.

Centralnym wydarzeniem liturgii wielkopiątkowej jest ADORACJA KRZYŻA. Zasłonięty fioletowym suknem Krzyż wnosi się przed ołtarz. Celebrans stopniowo odsłania ramiona Krzyża i śpiewa trzykrotnie: „Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata”, na co wierni odpowiadają: „Pójdźmy z pokłonem”.
Po liturgii Krzyż zostaje w widocznym i dostępnym miejscu, tak by każdy wierny mógł go adorować. Jest on aż do Wigilii Paschalnej najważniejszym punktem w kościele. Przyklęka się przed nim, tak, jak normalnie przyklęka się przed Najświętszym Sakramentem.
Po adoracji Krzyża, z Ciemnicy przynosi się Najświętszy Sakrament i wiernym udziela się Komunii świętej.

Ostatnią częścią liturgii Wielkiego Piątku jest PROCESJA DO GROBU PAŃSKIEGO. Na ołtarzu umieszczonym przy Grobie lub na specjalnym tronie wystawia się Najświętszy Sakrament w monstrancji okrytej białym przejrzystym welonem – symbolem całunu, w który owinięto ciało zmarłego Chrystusa. Cały wystrój tej kaplicy ma kierować uwagę na Ciało Pańskie.

W Wielki Piątek odprawiane są także nabożeństwa DROGI KRZYŻOWEJ.
Wielki Piątek to dzień w którym Kościół nie sprawuje Mszy świętej.

400 lat franciszkanów

 400 lat franciszkanów
w Osiecznej

Franciszkanów - reformatów sprowadzono do Osiecznej 1622 roku. Stało się to dzięki staraniom Adama Olbrachta Przyjemskiego, wielkiego oboźnego koronnego, senatora i późniejszego kasztelana gnieźnieńskiego. Tym aktem fundator wypełnił zobowiązanie testamentalne swej pierwszej małżonki Zofii z Przymułtowic Przyjemskiej. Uroczyste wprowadzenie braci odbyło się 14 sierpnia. Była to pierwsza fundacja reformatów w Wielkopolsce.

800 lat zakonu

1W 1209 roku św. Franciszek z Asyżu założył nowy zakon w Kościele. Siebie i swoich towarzyszy nazywał braćmi mniejszymi (łac. fratres minores) - chciał przez to podkreślić, że ich życie ma polegać nie na wywyższaniu się, ale na świadomym wyborze małości (łac. minoritas), uniżoności.

2Do takiej postawy zachęcał Chrystus w Ewangelii, a Franciszek nakazał w regule praktykować życie w ubóstwie i uniżeniu. Pierwszych zakonników nazywano Pokutnikami z Asyżu, dopiero później przyjęła się nazwa franciszkanie (od imienia św. Franciszka). Do XV wieku istniał jeden zakon franciszkański.

3W wyniku uwarunkowań na tle kulturowym, historycznym, geograficznym oraz na skutek różnic w praktycznym stosowaniu reguły, w XV i XVI w. wyłoniły się istniejące do dzisiaj trzy niezależne zakony franciszkańskie: Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych, Zakon Braci Mniejszych i Zakon Braci Mniejszych Kapucynów.

800 lat zakonu